УВАГА! Нова платформа наукового журналу "Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право".
Перейти за посиланням -  http://journals.knute.edu.ua/foreign-trade
 

Бібліографічний опис згідно з ДСТУ 8302:2015
Мельниченко Н. Процедури дерогації при захисті прав людини. 
Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2022. № 1. S. 18-28. Серія. Юридичні науки.  https://doi.org/10.31617/3.2022(120)02

  ПОВНИЙ ТЕКСТ
DOI: 10.31617/3.2022(120)02
 

УДК 342.761
JEL Classification: К32, К33
 
МЕЛЬНИЧЕНКО Наталія,
к. ю .н., доцент кафедри міжнародного, цивільного та комерційного права
Державного торговельно-економічного університету
вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна
ORCID ID: 0000-0002-8482-9339
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


ПРОЦЕДУРИ ДЕРОГАЦІЇ ПРИ ЗАХИСТІ ПРАВ ЛЮДИНИ

Вступ. Права та свободи людини повинні гаран­туватися та захищатися державою. Однаку сучас­ному світі відбуваються події, які унемож­лив­люють повноцінне функціонування державних органів, зокрема й захист прав людини як у кількох регіонах, так і по всій державі.
Проблема. Щоб уникнути відповідальності за невиконання або неналежне виконання положень міжнародного договору, держави змушені вдава­тися до процедури відступу, визначення та умови якого потребують вивчення та уточнення.
Метою статті є визначення особливостей правового регулювання державних відступів у над­зви­чайних ситуаціях як у національному праві, так і в між­народних договорах.
Методи. У статті використано: діалектич­ний, функціональний, структурно-функціональний, формально-юридичний і порівняльний методи.
Результати. Проаналізовано основні поло­ження національного законодавства, міжнародних договорів щодо відступу держав від дого­вірних зобов’язань про захист прав людини в надзвичайних ситуаціях. Окреслено практику прийняття рішень Європейським судом з прав людини у справах про такі порушення з боку держави, висновки щодо якої можуть мати практичне значення через тим­­часову втрату контролю над АРКрим та окремими районами Донецької та Луганської областей.
Висновки. Право держави відступати від своїх зобов’язань може виникнути в тій частині та на тій тери­торії під час війни чи надзвичайної ситуації, яка загрожує нації. Міжнародне право забороняє відхилення від певних гарантованих прав і свобод людини. Держава, що планує скорис­татися своїм правом відступу, повинна заздалегідь надати детальну інформацію та обґрунтування Гене­ральному секретарю Ради Європи.

Ключові слова: права людини, дерогація, надзвичайний стан, Європейський суд з прав людини.


REFERENCE

  1. Borysov, Je. (2019). Derogacija u mehanizmah Mizhnarodnogo paktu paktu OON pro gromadjans'ki ta politychni prava [Derogation in the mechanisms of the UN International Covenant on Civil and Political Rights]. European Political and Law Discourse, (Vol.6, Issue 5), (pp. 37-43) [in Ukrainian].
  2. Drozdov O., Drozdova O. COVID-19 ta prava ljudyny. Kryterii' JeSPL. Retrieved from https://www.echr.com.ua/covid-19-ta-prava-lyudini-kriteri%D1%97-yespl [in Ukrainian].
  3. Servatjuk, L. V. Pravomirne obmezhennja prav ljudyny: mizhnarodne ta nacional'ne pravo [Legitimate restriction of human rights: international and national law]. Retrieved from http://www.sci-notes.mgu.od.ua/archive/v32/8.pdf [in Ukrainian].
  4. Figel', Ju. O. (2016). Klasyfikacija obmezhen' prav ljudyny [Classification of human rights restrictions]. Visnyk L'vivs'kogo torgovel'no-ekonomichnogo universytetu. Jurydychni nauky Bulletin of Lviv University of Trade and Economics. Legal sciences, (Vol. 3), (pp. 79-87) [in Ukrainian].
  5. Helfer, L. R. (2021). Rethinking Derogations from Human Rights Treaties. American Journal of International Law, (Vol.115, Issue 1), (pp. 20-40) [in English] https://doi.org/10.1017/ajil.2020.92.
  6. Chevychalova, Zh. V. (2017). Pravovi pidstavy vidstupu Ukrai'ny vid okremyh zobov’jazan', vyznachenyh Mizhnarodnym paktom pro gromadjans'ki i politychni prava ta Konvencijeju pro zahyst prav ljudyny i osnovopolozhnyh svobod [Legal grounds for Ukraine's with drawal from certain obligations set out in the International Covenanton Civil and Political Rights and the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms]. Teorija i praktyka pravoznavstva – Theory and practice of jurisprudence, (Vol. 2 (12). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/tipp_2017_2_21 [in Ukrainian].
  7. Mizhnarodnyj pakt pro gromadjans'ki i politychni prava: Mizhnarodnyj dokument vid 16.12.1966 [International Covenant on Civil and Political Rights: International document of 16.12.1966]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 995_043 [in Ukrainian].
  8. Konvencija pro zahyst prav ljudyny i osnovopolozhnyh svobod : Rada Jevropy, Mizhnarodnyj dokument vid 04.11.1950 [Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms: Council of Europe, International Document of 04.11.1950]. Retrieved fromhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004 [in Ukrainian].
  9. Konstytucija Respubliky Pol'shha [Constitution of the Republic of Poland]. Retrieved from http://pravo.org.ua/img/books/ files/1525439592pol_const_new_a5_web.pdf [in Ukrainian].
  10. Pravo na derogaciju [The right to derogate]. Ukrai'ns'ke pravo Ukrainian lawRetrieved from https://www.ukrainepravo.com/internationallaw/ public_international_law/pravo-na-derogatsiyu [in Ukrainian].
  11. Obmezhennja pid chas nadzvychajnogo stanu: orijentyry shhodo zastosuvannja statti 15Jevropejs'koi' konvencii' z prav ljudyny [Limitations during a state of emergency: guidelinesfor the application of Article 15 of the European Convention on Human Rights]. Retrieved from https://ukrainepravo.com/international_law/european_court_of_human_rights/ sbpyezyerrya-tke-af-raeivyamrsgs-fkharts-sukzhrkhyuy-ses-iafkhsftsvarrya-fkhakhkhk-15-zhvustyemfensl [in Ukrainian].
  12. Case Of Lawless v. Ireland. Retrieved from https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-57518%22]} [in English].
  13. Posibnyk zi statti 15 Jevropey̆s'koji konvenciji z prav ljudyny. Vidstup vid zobov’jazan'pid chas nadzvychay̆noji sytuaciji. Retrieved from https://www.echr.coe.int/Documents/Guide_Art_15_UKR.pdf [in Ukrainian].
  14. Pro vidstup Ukrai'ny vid okremyh zobov’jazan', vyznachenyh Mizhnarodnym paktompro gromadjans'ki i politychni prava ta Konvencijeju pro zahyst prav ljudyny ta osnovopo­lozhnyh svobod: Postanova Verhovnoi' Rady Ukrai'ny vid 21.05.2015 roku [On Ukraine's Derogation from Certain Obligations, defined by the International Covenanton Civil and Political Rights and the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine of May 21, 2015]. Vidomosti Verhovnoi' Rady – Information of the Verkhovna Rada. (2015), 29, article 267. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/462-19 [in Ukrainian].
  15. Coronavirus derogations from human rights send wrong signal, say MEPs. Retrieved from https://www.euractiv.com/section/ justice-home-affairs/news/coronavirus-derogations-from-human-rights-send-wrong-signal-say-meps/ [in English].
  16. Nazarchuk, I. Vplyv COVID-19 na mizhnarodne pravo. Pravnyky analizujut' vyklyky, vidslidkovujut' tendencii', robljat' prognozy (chastyna persha) [The impact of COVID-19 on international law. Lawyers analyze challenges, track trends, make forecasts (part one)]. Retrieved from https://www.radiosvoboda.org/a/coronavirus-mizhnarodne-pravo/30555879.html [in Ukrainian].