Проводимо набір статей до публікації у науковому фаховому журналі
"Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право" з економічних та юридичних наук 

Бібліографічний опис згідно з ДСТУ 8302:2015
Мельник Т., Варібрусова А. Національні бренди у глобальній економіці: компаративний аналіз. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2018. № 5. С. 32-54. Серія. Економічні науки.


ПОВНИЙ ТЕКСТ (PDF)
 

DOI: https://doi.org/10.31617/zt.knute.2018(100)03

УДК 659.126:339.9
 
МЕЛЬНИК Тетяна,
д. е. н, професор, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин
Київського національного торговельно-економічного університету
 
ВАРІБРУСОВА Анна,
аспірант кафедри міжнародних економічних відносин
Київського національного торговельно-економічного університету 

НАЦІОНАЛЬНІ БРЕНДИ У ГЛОБАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ: КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ 

Досліджено позиції країн світу у провідних брендингових рейтингах. Узагаль­нено чинники, які безпосередньо впливають на формування національного бренду, встановлено взаємозалежність національного та корпоративного брендів. Запропоно­вано авторську концепцію формування і подальшого розвитку успішного національ­ного бренду.
 
Ключові слова: бренд країни, національний брендинг, міжнародний імідж країни. 

REFERENCES

1.      Aronczyk, M. (2013). Branding the Nation – The Global Business of National Identity. New York: Oxford University Press [in English]. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199752164.001.0001
2.      Fan, Y. (2006). Nation branding: what is being branded. Journal of Vacation Marketing,1. (Vol. 12), 5-14 [in English]. https://doi.org/10.1177/1356766706056633
3.      Papadopoulos, N. & Heslop, L. A. (2002). Country equity and country branding: problemsand prospects. Journal of Brand Management, 4/5. (Vol. 9), 294-314 [in English]. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540079
4.      Kotler, P. & Gertner, D. (2002). Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Journal of Brand Management, 4/5. (Vol. 9),249-261[in English]. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540076
5.      Temporal, P. (2014). Branding for the Public Sector: Creating, Building and Managing Brands People Will Value. Retrieved from http://site.ebrary.com.ezproxy.jamk.fi:2048/lib/jypoly/detail.action?docID=10990950[in English]. https://doi.org/10.1002/9781119176824
6.      Keller, K. L. (2012). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 4th ed. [in English].
7.      Myroshnychenko, V. Nacional’nyj brendyng Ukrai’ny [National branding of Ukraine].Retrieved from http://www/innovations.com.ua›ua/articles/14169/temp [in Ukrainian].
8.      Polishko, G. G. (2013). Mizhnarodni rejtyngy nacional’nyh brendiv j ocinka brendu Ukrai’ny [International ratings of national brands and Ukraine’s brand assessment]. Krym. ekon. visn. – Crimean Economic Herald,6 (07). 109-112[in Ukrainian].
9.      Shtel’mashenko, A. D. (2013). Brend derzhavy: sutnist’ ta osoblyvosti formuvannja [The brand of the state: the essence and peculiarities of formation]. Nauk. visn. Akademii’ municypal’nogo upravlinnja – Scientific Herald of the Academy of Municipal Management. Serija: Upravlinnja. (Vol. 2). 348-356. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvamu_upravl_2013_2_43 [in Ukrainian].
10.   Nagornjak, T. (2010). Obraz, imidzh, brend i reputacija terytorii’ v politychnij nauci i praktyci [Vision, image, brand and reputation of territory in the political science and practice]Trybuna –  Tribune, 5-6, 43-44 [in Ukrainian].
11.   Starostina A., Kravchenko V., & Lychova G. (2011). Mizhnarodnyj imidzh krai’ny: praktychni aspekty analizu [International image of the country: practical aspects of analysis]. Marketyng v Ukrai’ni – Marketing in Ukraine, 3, 49-58 [in Ukrainian].
12.   Brand Finance Nation Brands (2017). The annual report on the world’s most valuable nation brands, October, 24 [in English].
13.   Global Top 100 companies by market capitalisation. PwC. 31 March 2018 update [in English].
14.   Anholt-GfK Nation Brands IndexSM (NBISM) study (2017, November 16). RetrievedJuly 24, 2018. Retrieved from http://www.gfk.com/insights/press-release/germany-reclaims-top-nation-brand-ranking-with-usa-dropping-to-sixthplace [in English].
15.   Morissette, F.(2018). The Rising Importance of a National Brand for Organizations. Part 1: Branding Context & Impact. Françoise Morissette. Queen’s University IRC, 15 [in English].
16.   Swedish Institute. Retrieved July 24, 2018, Retrieved from https://si.se/en [in English].
17.   Sweden (Official Site). Retrieved July 24, 2018, Retrieved from https://sweden.se [in English].
18.   Brand management. Retrieved July 24, 2018. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Brand_management[in English].
19.   10 world-shaping Swedish companies (2018, January 10). Retrieved July 24, 2018. Retrieved from https://sweden.se/business/10-world-shaping-swedish-companies [in English].
20.   Public Diplomacy Explained: What it Means and Why it Matters (2004, February 19).The Place Brand Observer. Retrieved July 24, 2018. Retrieved from https://placebrandobserver.com/what-is-public-diplomacy [in English].
21.   Australia’s Nation Brand. Retrieved July 24, 2018. Retrieved from https://www.australiaunlimited.com/brand-australia/aboutbrand [in English].
22.   Australia Global Innovation Strategy. Retrieved August 7, 2018. Retrieved from https://www.industry.gov.au/strategies-forthe-future/boosting-innovation-and-science [in English].
23.   Australia: World Audit Democracy Profile. Retrieved July 24, 2018. Retrieved from http://www.worldaudit.org/countries/australia.htm [in English].
24.   Canada’s global brand ranks fourth in study of 50 nations – ties with Japan (2017, November 16). Retrieved July 24, 2018. Retrieved from http://www.gfk.com/insights/press-release/canadas-global-brand-ranks-fourth-in-study-of-50-nations-tieswith-japan-1 [in English].
25.   Helliwell, J., Layard, R., & Sachs, J. (2018). World Happiness Report 2018, New York:Sustainable Development Solutions Network  [in English].
26.   Bloom Consulting and Digital Demand - D2. 2017 [in English].
27.   Global Top 100 universities. Retrieved from topuniversities.com [in English].
28.   Country Brand Index 2017-18. Future Brend. Retrieved from www.futurebrand.com [in English].
29.   Anhol’t, S. (2004). Brending: doroga k mirovomu rynku [Branding: the way to the global market]. Moskva: KUDIC-OBRAZ [in Russian].
30. Temporal, P. (2001). Branding in Asia. The Creation, Development, and Management of Asian Brands for the Global Mar-ket. John WiIey&Sons (Asia) Pte Ltd [in English].