Проводимо набір статей до публікації у науковому фаховому журналі
"Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право" з економічних та юридичних наук 

Бібліографічний опис згідно з ДСТУ 8302:2015
Босовська М., Бовш Л., Антонюк І. Ресторанні тактики: антипандемічний кейс. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2021. № 2. С. 113-132. Серія. Економічні науки


  ПОВНИЙ ТЕКСТ
 

УДК 640.43:614.4   DOI: https://doi.org/10.31617/zt.knute.2021(115)08

JEL Classification: В 40, L 83, Н 80, D 24

   
БОСОВСЬКА Мирослава

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: 0000-0002-6021-5228
  д. е. н., професор, професор кафедри готельно-ресторанного бізнесу Київського національного торговельно-економічного університету
вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна 
     
БОВШ Людмила

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: 0000-0001-6044-3004
  к. е. н., доцент, доцент кафедри готельно-ресторанного бізнесу Київського національного торговельно-економічного університету
вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна 
     
АНТОНЮК Ірина


E-mail:  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID:  0000-0003-4629-3403
  к. т. н., доцент кафедри технології і організації ресторанного господарства Київського національного торговельно-економічного університету
вул. Кіото, 19, м. Київ, 02156, Україна 


РЕСТОРАННІ ТАКТИКИ: АНТИПАНДЕМІЧНИЙ КЕЙС

Здійснено діагностику практик управління ресторанами в умовах кризи та коронавірусної загрози. Розглянуто інноваційні тактики протидії пандемічним викликам ірозроблено референтну модель формування тактики анти­пандемічної протидії ресторану. Надано методичні та практичні рекомендації щодо реалізації тактичного управління суб’єктами ресторанного бізнесу, проведено оцінку його результативностііз застосуванням методики EFQM.

Ключові слова: ресторан, тактика, тактика управління, інноваційні тактики, тактичне управління, операційне управління, результативність управління, комплаєнс-контроль, пандемічна криза.

REFERENCES

  1. Budz, O. F. (2018). Strategichne planuvannja mytnogo obslugovuvannja pidpryjemstv na zasadah vrahuvannja interesiv stejkholderiv [Strategic planning of customs service of enterprises on the basis of taking into account the interests of stakeholders]. Naukovyj visnyk Hersons’kogo derzhavnogo universytetu. Ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of the Kherson State University. Economic sciences. (Issue29/1), (pp. 28-31) [in Ukrainian].
  2. Burko, K. V. (2020). Vzajemodija taktychnogo menedzhmentu z oblikovoju systemoju pidpryjemstva [Interaction of tactical management with the company’s accounting system]. Sciences of Europe Sciences of Europe. (Issue. 52), (pp. 17-25). Retrieved from http://www.europe-science.com/wp-content/uploads/2020/10/VOL-3-No-52-2020.pdf#page=17 [in Ukrainian].
  3. Voronka, O. (2020). Formuvannja taktyky ta strategii’ zabezpechennja kadrovoi’ bezpeky pidpryjemstva [Formation of tactic sand strategies for providing staff safety of the enterprise]. Innovacijna ekonomika – Innovative economy, 1-2, 99-104. DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2020.1-2.15 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.37332/2309-1533.2020.1-2.15
  4. Levyc’ka, I. V., & Postova, V. V. (2017). Strategichne upravlinnja rozvytkom pidpryjemstv restorannogo biznesu [Strategic management of the development of restaurant busines senterprises]. Molodyj vchenyj – Young scientist, 2 (42), 271-275. Retrieved from http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/2/65.pdf [in Ukrainian].
  5. Kal’nyc’ka, M., & Gangur, Ju. (2016). Sut’ ponjat’ «strategija» i «taktyka» v ekonomici [The essence of the concepts «strategy» and «tactics» in the economy]. Naukovyj visnyk Uzhgorods’kogo universytetu. Ekonomika Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Economics. (Issue 1(1), (pp. 140-145). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2016_1(1)__24 [in Ukrainian].
  6. Lomonosov, D. A. (2011). Sutnist’ ponjattja «strategija» ta jogo vidminnosti vid taktyky j operatyvnyh dij [The essence of the concept of «strategy» and its differences from tactics and operational actions]. Ekonomichni innovacii’ Economic innovations, (Issue 45), (pp. 156-160). Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/ bitstream/handle/123456789/67073/22-Lomonosov.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
  7. Tymejchuk, A. A. Sut’, znachennja ta vydy strategii’ ta taktyky vzajemovidnosyn u systemi «pidpryjemstvo–podatkova administracija» [Thees sence, meaning and types of strategy and tactics of relations in the system «Enterprise-Tax Administration»]. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. Retrieved from http://ena.lp.edu.ua [in Ukrainian].
  8. Balac’ka, N. (2020). Restorannyj biznes v umovah pandemii’ koronavirusu: problemy ta naprjamy transformacii’ modelej rozvytku [Restaurant business in coronavirus pandemic: problems and directions of transformation of development models]. Infrastruktura rynku –Market infrastructure. Prychornomors’kyj naukovo-doslidnyj instytut. (Issue 42), (pp. 117-123). DOI: http://dx.doi.org/ 10.32843/infrastruct42-20 [in Ukrainian].
  9. Gavryljuk, O., & Bozhydarnyk, T. (2020). Global’na pandemija: modyfikacija priorytetiv spozhyvachiv ta elektronnoi’ komercii’ u fors-mazhornyh obstavynah [Global Pandemic: modification of consumer and e-commerce priorities in force majeure]. Naukovi goryzonty –Scientific horizons, (Issue 89(4), (pp. 7-14). DOI: https://doi.org/10.33249/2663-2144-2020-89-4-7-14 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33249/2663-2144-2020-89-4-7-14
  10. Smagina, A. Restorannyj biznes v Ukrai’ni pid chas karantynu: jak vtrymatys’ na plavu u nevelykomu misti [Restaurant Businessin Ukraine during quarantine: how to stay afloat in a small city]. Media rishen’ Media solutions. Retrieved from https://rubryka.com/article/restoran-neggenshil-karantyn [in Ukrainian].
  11. Stadnichenko, V. (2015). Osoblyvosti pozycionuvannja na rynku restoraniv shvydkogo obslugovuvannja [Features of positioning in the market of fast-service restaurants]. Ekonomichnyj visnyk NTU Ukrai’ny «KPI» Economic Bulletin of NTU of Ukraine «KPI»12, 379-389. Retrieved from https://ela.kpi.ua/bitstream/ 123456789/14106/1/56.pdf [in Ukrainian].
  12. Stuckey, B. (2020). Foodservice and Restaurant Trends Driving Innovation in 2020. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/barbstuckey/2020/01/08/foodservice--restaurant-trends-drivinginnovation-in-2020/#162994fb2f8e (data zvernennja: 17.05.2020) [in English].
  13. P’jatnyc’ka, G. T., & Najdjuk, V. S. (2017). Suchasni trendy rozvytku restorannogo gospodarstva v Ukrai’ni [Modern trends in the development of restaurant business in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava – Economics and State, 9, 66-73 [in Ukrainian].
  14. Maljuga, L., & Zagorodnjuk, O. (2020). Konkurentospromozhnist’ pidpryjemstv restorannogo biznesu [Competitiveness of restaurant business enterprises]. Shidna Jevropa Ekonomika, biznes ta upravlinnja. – Eastern Europe: Economics, Business and Management, (Issue 2 (25). DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.25-35 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/easterneurope.25-35
  15. Rasulova, A. M. (2015). Suchasni marketyngovi komunikacii’ v upravlinni pidpryjemstvamy restorannogo biznesu [Modern marketing communications in the management of restaurant business enterprises]. Innovacijna ekonomika – Innovative economy4, 215-220. Retrieved from  http://nbuv.gov.ua/ UJRN/inek_2015_4_36 [in Ukrainian].
  16. Porter, M. E. (1989). From Competitive Advantage to Corporate Strategy. Readings in Strategic Management. Macmillan Education UK, (pp. 234-55). DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-20317-8_17 [in English]. https://doi.org/10.1007/978-1-349-20317-8_17
  17. Schendel, D. E., & Hatten, K. J. (1972). Business policy or strategic management: A Broader View for an Emerging Discipline. Academy of Management Proceedings. Academy of Management, (Issue 1), (pp. 99-102). DOI: https://doi.org/10.5465/ambpp.1972.4981324 [in English]. https://doi.org/10.5465/ambpp.1972.4981324
  18. Hamel, G., & Prahalad, CK. (1983). Managing strategic responsibility in the MNC. Strategic Management Journal. Wiley, (4),341-51. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250040405 [in English].   https://doi.org/10.1002/smj.4250040405
  19. Harrell, G. D., & Fors, M. F. (1987). Planning evolution in hospital management. Health Care Management Review. Ovid Technologies (Wolters Kluwer Health), (Issue 12(1), (pp. 9-22). DOI: https://doi.org/10.1097/00004010-198712010-00003 [in English]. https://doi.org/10.1097/00004010-198712010-00003
  20. White, C. (2004). Strategic Management. Macmillan Education UKDOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-55477-1 [in English]. https://doi.org/10.1007/978-0-230-55477-1
  21. Fraser, K. (2014). Facilities management: the strategic selection of a maintenance system. Journal of Facilities Management. Emerald, (Issue 12(1)), (pp. 18-37). DOI: https://doi.org/10.1108/JFM-02-2013-0010 [in English]. https://doi.org/10.1108/JFM-02-2013-0010
  22. Campbell, A. (2015). Strategic Thinking. Wiley Encyclopedia of Management. John Wiley & Sons. Ltd; 22. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/ 9781118785317.weom120168 [in English].
  23. Garrett, B. (1997). Developing strategic thought. Long Range Planning. Elsevier BV, 30(1). DOI: https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)86600-9 [in English]. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)86600-9
  24. Godet, M. (1989). Effective strategic management the prospective approach. Technology Analysis & Strategic Management. Informa UK Limited, 1(1), 45-56. DOI: https://doi.org/10.1080/09537328908523954 [in English]. https://doi.org/10.1080/09537328908523954
  25. Analiz rynku gromads’kogo harchuvannja Kyjeva [Analysis of the catering market in Kyiv]. 2019. Pro-Consulting. Retrieved from https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-obshestvennogo-pitaniya-kieva-2019-god (data zvernennja 13.02.2020)  [in Ukrainian].
  26. Doslidzhennja i statystyka: 54% zakladiv prosily po vyruchci. ProHotelia: gotel’nyj i restorannyj biznes onlajn [Research and statistics: 54% of institutions sank on proceeds. ProHotelia: Hotel and Restaurant Business Online]. Retrieved from http://prohotelia.com/2020/07/restaurant-research-ua [in Ukrainian].
  27. Drugyj lokdaun znovu obvalyv oboroty zakladiv: najgirshe vsih restoranam i baram [The second Lockdown again collapsed the turnover of institutions: the worst of all for restaurants and bars]. Poster. Retrieved from https://joinposter.com/post/vtoroy-lockdaun-dlya-restoranov [in Ukrainian].
  28. Platforma efektyvnogo biznesu [Efficient Business Platform]. Retrieved from https://sbc.regulation.gov.ua/statistics/restaurant-map (data zvernennja 13.02.2020) [in Ukrainian].
  29. Kil’kist’ sub’jektiv gospodarjuvannja za vydamy ekonomichnoi’ dijal’nosti u 2019 r. Golovne upravlinnja statystyky u m. Kyjevi [The number of economic entities by types of economic activity in 2019. Main Directorate of Statistics in Kyiv]. Retrieved from http://kiev.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=3499&lang=1 [in Ukrainian].
  30. Rytoryka «Strategija i taktyka» [Rhetoric «Strategy and Tactics»]. Retrieved from http://pidruchniki.com/15660212/ ritorika /strategia_taktia [in Ukrainian].
  31. Mochernyj, S. V. (et al.) (2000). Ekonomichna encyklopedija [Economic Encyclopedia].(Vol. 1). Kyi’v: Akademija [in Ukrainian].
  32. Gospodars’kyj kodeks Ukrai’ny vid 16.01.2003 № 436-IV [Economic Code of Ukraine of 16.01.2003 No. 436-IV]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15 [in Ukrainian].
  33. Kozak, V. S., & Todoriko, I. M. (2020). Vazhlyvi aspekty strategii’ ta taktyky upravlinnja personalom [Important aspects of strategy and personnel management tactics]. Ekonomika ta derzhava Economy and state, 6, 165-168. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.6.165 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.6.165
  34. Taktyka biznesu [Business Tactics]. Holist. Retrieved from https://holist.agency/business-services/business-tactics/(data zvernennja 13.02.2020) [in Ukrainian].
  35. Covey, St. R. (2013). The 7 Habits of Highly Effective People: Restoring the Character Ethic. St. R. Covey. New York: Simon & Schuster [in English].
  36. DSTU ISO 22000:2019 Systemy upravlinnja bezpechnistju harchovyh produktiv. Vymogy do bud’-jakoi’ organizacii’ v harchovomu lancjugu (ISO 22000:2018, IDT) [DSTU ISO 22000: 2019 Food Safety Management Systems. Requirements for any organization in the food chain (ISO 22000: 2018, IDT)]. Retrieved from http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=86029 [in Ukrainian].
  37. EFQM Annual Report (2016). Retrieved from https://issuu.com/vingolf/ docs/recognition_book_web [in English].
  38. Report on Analytical Research: cloud gaming: anti-pandemic restaurant case.Retrieved from https://docs.google.com/forms/d/1meDI3tyztvJHP_6BEArmFiF3IdLj6AAzF96H4n61ZbQ/edit [in English].